Logo edifici FUE-UJI

17 joves amb diversitat funcional intel·lectual reben formació per a millorar la seua autonomia
Formació FUE-UJI

6 de juny de 2022

L'UJI clausura el curs de formació per a l'ocupació i la vida independent de joves amb discapacitat intel·lectual

La Universitat Jaume I ha celebrat l'acte de clausura del curs de formació per a l'ocupació i la vida independent amb discapacitat intel·lectual, promogut per la Fundació ONCE amb el suport del Fons Social Europeu. A l'acte han assistit la rectora de l'UJI, Eva Alcón; la vicerectora de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat, Elsa González; la directora de Programes amb Universitats i Promoció del Talent Jove de la Fundació ONCE, Isabel Martínez, i la directora acadèmica del Programa Unidiversitat ONCE-UJI, Odet Moliner.

En el curs, de 300 hores (200 de formació acadèmica i 100 de pràctiques laborals en empresa), han participat 17 joves amb discapacitat intel·lectual inscrits en el Sistema de Garantia Juvenil als quals se'ls ha proporcionat formació universitària per a millorar la seua autonomia, formació acadèmica i preparació laboral. La FUE-UJI ha col.laborat en la organització d'aquesta proposta formativa.

Durant la seua intervenció, la rectora de l'UJI, Eva Alcón, ha recordat que «el principal objectiu d'aquest programa és implicar les universitats com a agents decisius en la inclusió social, en la formació de joves amb discapacitat intel·lectual, l'accés de la qual a l'educació superior resulta encara molt reduït». Alcón també ha destacat que «amb UniDiversitat també ens acostem una mica més al compromís institucional de ser una universitat més inclusiva, diversa i compromesa amb totes les persones, siguen quals siguen les seues capacitats».

«És emocionant assistir a aquests actes perquè en ells es reflecteix la importància de les polítiques i els programes que fem des de la fundació ONCE, quan veus que no es tracta d'inversió, de recursos i de diners, sinó que es tracta de canviar la vida de les persones», ha comentat Isabel Martínez, directora de Programes amb Universitats i Promoció del Talent Jove d'aquesta fundació. Martínez ha agraït a l'UJI la seua adhesió a aquest projecte i l'entusiasme, el compromís i la professionalitat que li han posat totes les persones que han participat en ell, perquè aquest és un programa estratègic que pretén canviar, transformar i obrir el camí», ha dit.

Finalment, la directora acadèmica del programa, Odet Moliner, ha explicat que la iniciativa, sorgida del somni d'una mare que somiava que el seu fill fora a la universitat, «ens permet dir hui que els dèsset joves que es graduen són part d'aquest somni, un somni que ara és col·lectiu, un projecte que s'ha incorporat al Pla d'inclusió de l'UJI i un projecte transformador perquè hem pogut veure els canvis i el progrés de l'estudiantat». «Hem vist capacitat, no discapacitat, potencialitats, fortaleses, ganes d'aprendre i superar-se, de ser més autònoms; en resum, hem tingut una primera promoció d'estudiantat espectacular».

En les assignatures s'ha treballat la inclusió i la participació en la comunitat universitària, l'aula virtual i el dossier d'avaluació, la comunicació, les habilitats socials i emocionals i l'entrenament cognitiu, amb pràctiques d'habilitats de comunicació assertiva, resolució de conflictes, treball en grup i tallers d'educació emocional i educació afectivosexual. També s'han analitzat les potencialitats i fortaleses pròpies.

A més, han estudiat els drets que marca la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat i la Constitució Espanyola. Han assistit a classes inclusives de música, d'educació artística, d'educació per a la salut i educació en la diversitat amb l'estudiantat dels graus en Maestro/a, i d'orientació vocacional amb els del Grau en Psicologia. I han participat en actes de la vida universitària, com la lectura pública de la Convenció o la trobada intergeneracional amb la Càtedra L'Alcora d'Investigació Musical i Qualitat de Vida.

En l'àmbit de la investigació, l'estudiantat s'ha format amb el programa «Investiguem», en què han aprés a dur a terme una investigació sobre els seus propis problemes per a buscar solucions. Aquest programa ha sigut subvencionat per un projecte d'investigació de la Generalitat Valenciana i ha sigut impartit per prestigioses investigadores en investigació inclusiva de la Universitat de Girona. L'alumnat ha presentat la seua investigació sobre problemes sanitaris derivats de la COVID-19 en el congrés 3rd SBRlab International Virtual Conference i també en les Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

El programa esportiu «Activa't» ha sigut impartit per personal del Servei d'Esports en les pistes d'atletisme i el pavelló de la universitat.

patrons FUE-UJI
empreses i entitats

Posa't en contacte amb nosaltres
t’ajudem a trobar allò que necessites