Logo edifici FUE-UJI

Desdejuni de treball sobre les microcredencials universitàries
Formació FUE-UJI

22 de febrer de 2023

Representants d'empreses han conegut les característiques d'aquest nou format de formació

La Universitat Jaume I ha convocat a una trentena d'empreses i entitats per a debatre sobre les microcredencials universitàries, una proposta formativa nova, flexible i que aporta un plus de certificació, en estar reconegudes a nivell europeu.

Les microcredencials tenen un format innovador, inclusiu i interconnectat. «Permeten l'adquisició específica de capacitats i competències i afavoreixen l'ocupabilitat, amb el que contribuiran a ampliar les oportunitats d'aprenentatge al llarg de la vida», ha afirmat la vicerectora d'Estudis i Formació Permanent de l'UJI, Isabel García Izquierdo, en la seua intervenció.

Representants d'empreses de diferents sectors, així com de les Càtedres Universitàries i Aules d'Empresa, han pogut conéixer les característiques d'aquest nou format de formació, els seus avantatges i les possibilitats que ofereix als participants, especialment pel reconeixement automàtic que suposa a nivell europeu, independentment del país en el qual es curse.

La Comissió Europea defineix la microcredencial com una qualificació que demostra els resultats d'aprenentatge adquirits a través d'un curs o mòdul breu, avaluat de manera transparent i que poden oferir, entre altres institucions, les universitats. «L'avantatge de les microcredencials és que permeten a les persones que les cursen millorar les seues capacitats o reciclar-se, actualitzant els seus coneixements i adaptant-los a la realitat actual i a les necessitats del mercat laboral, sense haver de cursar un programa complet d'educació superior», ha destacat la vicerectora d'Estudis i Formació Permanent, Isabel García Izquierdo.

En el transcurs de la trobada s'ha explicat el procediment per a la posada en marxa d'una microcredencial universitària, així com els requisits que aquesta ha de reunir: ha d'incloure determinats aspectes com els procediments de verificació de la qualitat, el nivell de l'aprenentatge segons el Marc Europeu de Qualificacions, el volum de treball teòric necessari (en crèdits ECTS), el volum pràctic en hores, entre altres. A més, haurà de complir el principi de transparència, autenticitat i portabilitat (adequant-se als estàndards europeus EDC, European Digital Credentials).

En aquest sentit, «la constància oficial de la formació rebuda s'incorporarà a una cartera digital mitjançant un certificat en el qual apareixen tots els detalls de la formació i que serà reconegut a nivell europeu, en un format de credencial digital universitària a través d'una app», ha indicat la vicerectora d'Estudis i Formació Permanent de l'UJI.

En relació amb les temàtiques, són susceptibles de constituir una microcredencial aquells àmbits estratègics i d'actualitat, sobretot els que són prioritaris en el context europeu: sostenibilitat, ODS, logística, medi ambient, intel·ligència artificial o energies renovables, entre altres.

Les organitzacions assistents han participat activament plantejant dubtes i propostes i han mostrat la seua satisfacció per aquesta iniciativa, en la qual la Universitat Jaume I està sent una de les pioneres a nivell estatal, «perquè demostra el compromís de l'UJI per facilitar el reciclatge professional i la integració de les persones promovent la seua ocupabilitat, amb l'adaptació a les noves demandes d'un mercat laboral en canvi continu. Les microcredencials cobreixen un nínxol que no cobreix la formació permanent tradicional, cobreixen la necessitat de certificar-se en competències específiques molt demandades».

La Fundació Universitat Jaume I-Empresa serà l'encarregada de realitzar una labor de prospecció i de coordinació de les propostes, aprovades prèviament pel Consell de Direcció de la Universitat i pels òrgans de Govern.

patrons FUE-UJI
empreses i entitats

Posa't en contacte amb nosaltres
t’ajudem a trobar allò que necessites